De indeling van de zeilschepen is op basis van de thuishaven. Die Segelschiffe werden durch Abgangshafen klassifiziert.

 

info

Contactgegevens
Schepenlijst.nl is een initiatief van Edwin van der Terp en is ondergebracht bij Wedinn Vaarinstructies.
Wilt u informatie, iets doorgeven of heeft u tips? Mail gerust naar info@schepenlijst.nl
Wedinn vaarinstructies is bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nummer 30169185.

 

Waarom deze site?
Ik ben al jaren betrokken bij de beroepschartervaart en vind het jammer dat de branche zo slecht bekend is bij de Nederlanders. Nog te weinig mensen weten dat je de schepen kunt boeken voor een vakantie, netwerkevenement, personeelsuitje etc. Toen ik er achter kwam dat schepenlijst.nl nog beschikbaar was heb ik deze domeinnaam op mijn naam gezet. Het doel van deze site is om een portaal te bieden voor mensen die geïnteresseerd zijn in de beroepschartervaart.

Hoe huur ik een schip?
Sommige schepen zijn uitsluitend via een rederij te huur, andere schepen kunt u alleen rechtstreeks boeken en bij weer andere kan beide. Kijk op de site van het betreffende schip wat de mogelijkheden zijn. Wilt u met een grote groep varen, dan kan het handig zijn om via een boekingskantoor te boeken. Zij kunnen eenvoudiger meerdere schepen tegelijkertijd boeken. Vaak is het leuker als de schepen gelijkwaardig zijn (bijvoorbeeld niet hele trage en hele snelle; of heel sober en heel luxe). Houdt daar bij het boeken rekening mee. Daarnaast zijn er een aantal boekingskantoren (rederijen) die voor u kunnen bemiddelen. Een aantal rederijen heeft schepenlijst.nl voor u verzameld onder links.

Is dat nu leuk, zo'n boot huren?
Kijk om een beetje in de sfeer te komen eens naar de diverse schepen die een Facebook pagina hebben. Op deze manier krijgt u een beeld van wat er allemaal mogelijk is op een traditioneel schip.
Let er op dat het doel van het uitstapje wel aansluit bij het type schip wat je huurt (familie-uitje (jonge kinderen: veilige reling of ouderen van dagen: niet te sportief), trouwdag (jurk moet schoon blijven), bedrijfsuitje (sportief of borrelen), productpresentatie (lokkertje), excursie (kan ik er wel komen met dit schip?), sportdag (dus sportief)). Als je een type schip huurt wat past bij 't doel dan is het beslist een ervaring! Houdt bijvoorbeeld er rekening mee dat op skûtsjes en pramen je vaak niet binnen kunt zitten, maar als je je daar op voorbereid is 't niet erg, en fantastisch. Als je eenmaal vaart is, het niet eenvoudig tussendoor nog mensen op te pikken die te laat zijn. Tenzij dit vooraf goed is doorgesproken met de bemanning: houdt daar rekening mee bij het voorbereiden.

Ik zie door de masten het schip niet meer (door de bomen 't bos niet meer):
Zeilen doet alle zorgen vergeten. Niets is vervelend als een hoop kopzorgen vooraf. Wilt u geen gedoe? Dan is het verstandig om contact te zoeken met een rederij waar u een goed gevoel bij heeft, zij nemen alle zorgen uit handen.

Waar moet ik op letten wil ik een goede keuze maken tussen al die verschillende boten?
Welke keuze u maakt hangt natuurlijk af welke sfeer u wilt [in 3-delig pak is het niet handig een wedstrijdskûtsje te huren], dan is het Statenjacht of het loungeskûtsje meer op zijn plaats. Met een grote groep kunt u er voor kiezen om één groot schip af te huren, maar u kunt ook een wedstrijdelement inbouwen door meerdere schepen te huren. Met kleine schepen komt teambuilding vaak meer tot zijn recht, omdat het moeilijker is elkaar te ontwijken en je verplicht wordt met onbekende collega's contact te maken [zeker als er een verplichte indeling wordt gemaakt door bijvoorbeeld gekleurde petten uit te delen].
andere punten om af te vinken:
- Steekt het schip diep? Dan kan het droogvallen op 't wad wel eens tegenvallen, of wordt 't lastig op Schiermonnikoog te komen (mocht u dat willen)
- Breed is schip = meer ruimte.
- Bereikbaarheid van de Haven (Harlingen, Enkhuizen en Stavoren stopt trein zowat in de haven); Muiden/Monnickendam/Hoorn liggen vlak bij de Randstad, leuke plaatsjes, maar 't is in Hoorn en Muiden even wandelen van de parkeerplaats naar de boten.
- In stapelbedden slapen of in luxe bedden; in 2-persoons hutten, op matjes op de grond in één ruimte, in oud bruin of strak-modern? Alles is mogelijk, alles komt voor.
- Zeilschepen kunt u gebruiken als 'touringcar op het water' die u van A naar B brengen in een strakke tijdsplanning, maar leuker is een ontspannen programma waar voldoende rekening kan worden gehouden met wind en tij.
- Slecht weer en dan? Dat hangt helemaal van de boot af óf u er last van hebt. Bovendien heb je er pas écht last van als je er niet goed op gekleed bent. Bij zeilboten geldt bovendien: met buiig weer is er ook vaak wind. En zeilen is pas écht leuk als er wind staat. Dus échte zeilers klagen niet over een buitje [oftewel elk nadeel heb z'n voordeel].

Waar is mijn favoriete schip nu?
Benieuwd waar uw schip nu vaart? Heel veel schepen hebben AIS en zijn via deze site te volgen. Ook is door op een schip te klikken de recente route van het schip te zien.
Een beeld waar de chartervloot nu zoal vaart vind u op deze pagina van Schepenlijst.nl

Beroepschartervaart op sociaal media

Op Twitter is het mogelijk een lijst aan te leggen. In zo'n lijst zijn Twitteraccounts gebundeld. Schepenlijst.nl heeft er een aantal samengesteld:
(Noot: De links werken niet (altijd) vanaf mobiele apparaten)
https://twitter.com/schepenlijst/lists/sksskûtsjesilen-lijst
https://twitter.com/schepenlijst/lists/bruinevloot
https://twitter.com/schepenlijst/lists/charterkantoren
https://twitter.com/schepenlijst/lists/ifks-schepen-tweets
https://twitter.com/schepenlijst/lists/motorpassagiersschepen
https://twitter.com/schepenlijst/lists/museaal
https://twitter.com/schepenlijst/lists/zeilschepen-zee
Op de Facebook pagina van Schepenlijst.nl posten wij regelmatig artikelen over de chartervaart. https://www.facebook.com/Schepenlijstnl

Waar komt de term bruine vloot vandaan?
Vroeger waren de zeilen van katoen. Na een tijdje worden katoenen zeilen wat minder, de wind waait dan niet meer langs het zeil, maar door het zeil heen, waardoor het zeilschip niet meer goed vooruit kwam. Om de zeilen weer winddicht te maken, werden de zeilen getaand. Door dit tanen werden de zeilen bruin. Vandaar de term 'bruine vloot'. Hoe het tanen in zijn werk gaat is nog te zien in onder andere het skûtsjemuseum in Earnewâld. Hier staat nog een echte taanketel. De vloot heeft het liever over de zeilende chartervaart.

Historie
Veel van de schepen waar nu mee gevaren wordt in de chartervaart zijn uit het einde van de 19e, en het begin van de 20e eeuw. Met deze schepen werd vracht gevaren. Veel zijn nadat de motorschepen kwamen omgebouwd tot woonboot. In de jaren 50 is men begonnen om deze oude schepen weer in de vaart te brengen en op te lappen. Om dit te financieren ging met met gasten varen. In het begin ging dat heel provisorisch. Tegenwoordig is de beroepschartervaart een professionele organisatie met vele rederijen, boekingskantoren, een lobbyorganisatie, een aantal professionele keuringsbedrijven die de schepen keuren en onderwijsinstellingen die speciaal gericht zijn op deze sector (zie de pagina met links). De schepen hebben ook een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Al is er nog steeds een grote variëteit van zo origineel mogelijk, back to basic tot super de luxe.

privacybeleid
Deze site wordt mede gefinancierd door advertenties van Google AdSense. Google maakt gebruik van cookies. Daarom zijn wij verplicht de volgende tekst op te nemen: Externe leveranciers, waaronder Google, maken gebruik van cookies om advertenties weer te geven op basis van de eerdere bezoeken van gebruikers aan de site. Met de DART-cookie kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan uw gebruikers op basis van hun bezoek aan de sites en/of andere sites op internet. Gebruikers kunnen zich afmelden voor het gebruik van de DART-cookie door naar de afmeldingspagina voor advertenties te gaan. U kunt zich ook afmelden voor cookies door naar de afmeldingspagina van het Network Advertising Initiative te gaan.

Schepenlijst.nl heeft affiliate programma's van Daisycon, TradeTracker en Senanga.net op de site. Deze affiliate programma's maken gebruik van cookies. Door de cookies zijn deze organisaties in staat om eventuele verkopen 'toe te wijzen' aan Schepenlijst.nl. Door deze programma's hoopt schepenlijst.nl enige financiële tegemoetkoming te ontvangen. Met deze opbrengsten kan de site in de lucht worden gehouden en worden verbeterd.

Schepenlijst.nl maakt zelf geen gebruik van cookies.
Klik voor meer informatie over het affiliate programma van TradeTracker op de banner:

Schepenlijst.nl is ook te vinden op Facebook, Twitter , Youtube en Blogspot. Klik hier voor het privacybeleid
Traditionsschiffe.com auf Facebook , Twitter