Contactgegevens
Schepenlijst.nl is een initiatief van Edwin van der Terp en is
ondergebracht bij Wedinn Vaarinstructies.
Wilt u informatie, iets doorgeven of heeft u tips? Mail gerust naar
info@schepenlijst.nl
Wedinn vaarinstructies is bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nummer
30169185.
Waarom deze site?
Ik ben al jaren betrokken bij de beroepschartervaart en vind het jammer dat de
branche zo slecht bekend is bij de Nederlanders. Nog te weinig mensen weten dat
je de schepen kunt boeken voor een vakantie, netwerkevenement, personeelsuitje
etc. Toen ik er achter kwam dat schepenlijst.nl nog beschikbaar was heb ik deze
domeinnaam op mijn naam gezet. Het doel van deze site is om een portaal te
bieden voor mensen die geļnteresseerd zijn in de beroepschartervaart.
Hoe huur ik een schip?
Sommige schepen zijn uitsluitend via een rederij te huur, andere schepen kunt u
alleen rechtstreeks boeken en bij weer andere kan beide. Kijk op de site van het
betreffende schip wat de mogelijkheden zijn. Wilt u met een grote groep varen,
dan kan het handig zijn om via een boekingskantoor te boeken. Zij kunnen
eenvoudiger meerdere schepen tegelijkertijd boeken. Vaak is het leuker als de
schepen gelijkwaardig zijn (bijvoorbeeld niet hele trage en hele snelle; of heel
sober en heel luxe). Houdt daar bij het boeken rekening mee. Daarnaast zijn er
een aantal boekingskantoren (rederijen) die voor u kunnen bemiddelen. Een aantal
rederijen heeft schepenlijst.nl voor u verzameld onder
links.
Is dat nu leuk, zo'n boot huren?
Kijk om een beetje in de sfeer te komen eens naar de diverse
schepen die een
Facebook pagina hebben. Op
deze manier krijgt u een beeld van wat er allemaal mogelijk is op een
traditioneel schip.
Let er op dat het doel van het uitstapje wel aansluit bij het type schip wat je
huurt (familie-uitje (jonge kinderen: veilige reling of ouderen van dagen: niet
te sportief), trouwdag (jurk moet schoon blijven), bedrijfsuitje (sportief of
borrelen), productpresentatie (lokkertje), excursie (kan ik er wel komen met dit
schip?), sportdag (dus sportief)). Als je een type schip huurt wat past bij 't
doel dan is het beslist een ervaring! Houdt bijvoorbeeld er rekening mee dat op
skūtsjes en pramen je vaak niet binnen kunt zitten, maar als je je daar op
voorbereid is 't niet erg, en fantastisch. Als je eenmaal vaart is, het niet
eenvoudig tussendoor nog mensen op te pikken die te laat zijn. Tenzij dit
vooraf goed is doorgesproken met de bemanning: houdt daar rekening mee bij het
voorbereiden.
Ik zie door de masten het schip niet meer (door
de bomen 't bos niet meer):
Zeilen doet alle zorgen vergeten. Niets is vervelend als een hoop kopzorgen
vooraf. Wilt u geen gedoe? Dan is het verstandig om contact te zoeken met een
rederij waar u een goed gevoel bij heeft, zij nemen alle zorgen uit handen.
Waar moet ik op letten wil ik een goede keuze
maken tussen al die verschillende boten?
Welke keuze u maakt hangt natuurlijk af welke sfeer u wilt [in 3-delig pak
is het niet handig een wedstrijdskūtsje te huren], dan is het Statenjacht of het
loungeskūtsje meer op zijn plaats. Met een grote groep kunt u er voor kiezen om
één groot schip af te huren, maar u kunt ook een wedstrijdelement inbouwen door
meerdere schepen te huren. Met kleine schepen komt teambuilding vaak meer tot
zijn recht, omdat het moeilijker is elkaar te ontwijken en je verplicht wordt
met onbekende collega's contact te maken [zeker als er een verplichte indeling
wordt gemaakt door bijvoorbeeld gekleurde petten uit te delen].
andere punten om af te vinken:
- Steekt het schip diep? Dan kan het droogvallen op 't wad wel eens tegenvallen,
of wordt 't lastig op Schiermonnikoog te komen (mocht u dat willen)
- Breed is schip = meer ruimte.
- Bereikbaarheid van de Haven (Harlingen, Enkhuizen en Stavoren stopt trein
zowat in de haven); Muiden/Monnickendam/Hoorn liggen vlak bij de Randstad, leuke
plaatsjes, maar 't is in Hoorn en Muiden even wandelen van de parkeerplaats naar
de boten.
- In stapelbedden slapen of in luxe bedden; in 2-persoons hutten, op matjes op
de grond in één ruimte, in oud bruin of strak-modern? Alles is mogelijk, alles
komt voor.
- Zeilschepen kunt u gebruiken als 'touringcar op het water' die u van A naar B
brengen in een strakke tijdsplanning, maar leuker is een ontspannen programma
waar voldoende rekening kan worden gehouden met wind en tij.
- Slecht weer en dan? Dat hangt helemaal van de boot af óf u er last van hebt.
Bovendien heb je er pas écht last van als je er niet goed op gekleed bent. Bij
zeilboten geldt bovendien: met buiig weer is er ook vaak wind. En zeilen is pas
écht leuk als er wind staat. Dus échte zeilers klagen niet over een buitje
[oftewel elk nadeel heb z'n voordeel].
Waar is mijn favoriete schip nu?
Benieuwd waar uw schip nu vaart? Heel veel schepen hebben AIS en zijn via
deze site te volgen. Ook is door
op een schip te klikken de recente route van het schip te zien.
Een beeld waar de chartervloot nu zoal vaart vind u op
deze pagina van
Schepenlijst.nl
Beroepschartervaart op sociaal media
Waar komt de term bruine vloot vandaan?
Vroeger waren de zeilen van katoen. Na een tijdje worden katoenen zeilen wat
minder, de wind waait dan niet meer langs het zeil, maar door het zeil heen,
waardoor het zeilschip niet meer goed vooruit kwam. Om de zeilen weer winddicht
te maken, werden de zeilen getaand. Door dit tanen werden de zeilen bruin.
Vandaar de term 'bruine vloot'. Hoe het tanen in zijn werk gaat is nog te zien
in onder andere het skūtsjemuseum in
Earnewāld. Hier staat nog een echte taanketel. De vloot heeft het liever
over de zeilende chartervaart.
Historie
Veel van de schepen waar nu mee gevaren wordt in de chartervaart zijn uit het
einde van de 19e, en het begin van de 20e eeuw. Met deze schepen werd vracht
gevaren. Veel zijn nadat de motorschepen kwamen omgebouwd tot woonboot. In de
jaren 50 is men begonnen om deze oude schepen weer in de vaart te brengen en op
te lappen. Om dit te financieren ging met met gasten varen. In het begin ging
dat heel provisorisch. Tegenwoordig is de beroepschartervaart een professionele
organisatie met vele rederijen, boekingskantoren, een lobbyorganisatie, een
aantal professionele keuringsbedrijven die de schepen keuren en
onderwijsinstellingen die speciaal gericht zijn op deze sector (zie de
pagina met links). De schepen hebben ook een sterke
ontwikkeling doorgemaakt. Al is er nog steeds een grote variėteit van zo
origineel mogelijk, back to basic tot super de luxe.
privacybeleid
Deze site wordt mede
gefinancierd door advertenties van Google
AdSense. Google maakt
gebruik van cookies. Daarom zijn wij verplicht de volgende tekst op te nemen:
Externe leveranciers, waaronder Google, maken
gebruik van cookies om advertenties weer te geven op basis van de eerdere
bezoeken van gebruikers aan de site. Met de DART-cookie
kunnen Google en zijn partners advertenties
weergeven aan uw gebruikers op basis van hun bezoek aan de sites en/of andere
sites op internet. Gebruikers kunnen zich afmelden voor het gebruik van de
DART-cookie door naar de
afmeldingspagina
voor advertenties te gaan. U kunt zich ook afmelden voor cookies door
naar de
afmeldingspagina van het Network
Advertising Initiative te gaan.
Schepenlijst.nl heeft affiliate
programma's van Daisycon en
TradeTracker op de site
en een webshop "powerd by" BOL.com. Deze affiliate programma's
maken gebruik van cookies. Door de cookies zijn deze organisaties in staat om
eventuele verkopen 'toe te wijzen' aan Schepenlijst.nl. Door deze programma's
hoopt schepenlijst.nl enige financiėle tegemoetkoming te ontvangen. Met deze
opbrengsten kan de site in de lucht worden gehouden en worden verbeterd.
Schepenlijst.nl maakt zelf geen gebruik van cookies.
Klik voor meer informatie over het affiliate programma van
TradeTracker op de
banner:
|